Ganneviksstipendiaterna 2014

2014 års Ganneviksstipendiater


2014 års Ganneviksstipendier på 500 000 kr delades ut på Kägelbanan i Stockholm den 12 maj.

2014 års Ganneviksstipendiater:

Bildkonstnären Sirous Namaszi

Med en osviklig och kritisk träffsäkerhet bygger han sina objekt av motstridiga delar och sammanhang. Det kan gälla fragment som fogas till en ny och skör estetisk form, men som samtidigt rymmer en politisk provokation. Hans verk är som en hisnande genväg till klarhet om sakernas tillstånd.

Koreografen och dansaren Helena Franzén

En koreograf vars konstnärskap framstod som stringent och moget redan i början.  Hon har sedan kompromisslöst och konsekvent undersökt dansens oändliga rörelsemöjligheter i tätt samarbete med musiken. Hon är en danskonstnär som genom sin egen extrema fysiska kontroll, tillsammans med sina dansare skapar den artikulerade kroppens poesi.

Filmregissören Jan Troell

För ett unikt och originellt konstnärskap på filmens område, som sträcker sig över ett drygt halvsekel och som omfattar kort och dokumentärfilmer och till dags dato 15 långfilmer – många prisbelönta och några redan moderna klassiker.  Han skildrar uppbrott och utanförskap, individen i envis kamp mot till synes omöjliga omständigheter men också ”utanförskapets förlösande möjlighet att formulera eller gestalta sin livssituation”. Det lyriska bildberättande, där det noggrant komponerade blandas med ögonblickets ingivelser, är ett signum för en filmskapare som är sin egen fotograf och klippare, en kombination gett oss enastående filmberättelser som engagerar och berör bortom tid och rum.

Musikern och komponisten Ale Möller

Till en nyfiken gränsöverskridare mellan genrer, kulturer och åldrar. Med en lust till musiken och instrumenten som nästan räcker till ett helt alfabet: althorn, bouzouki, cittra, dragspel, flygelhorn, hackbräde, harpa, härjedalspipa, kohorn, low whistle, lur, luta, mandola, mandolin, mungiga, munspel, skalmeja, slagverk, stråkharpa, sälgpipa, traversflöjt.

Regissören Suzanne Osten

Genom ett livslångt undersökande av kreativitetens förutsättningar har hon skapat föreställningar, filmer och sammanhang som haft djup och bestående inverkan på det svenska kulturarvet. Med ett tydligt politiskt och feministiskt engagemang, oftast parat med en kompromisslös vilja att se världen ur barnets perspektiv, har hon engagerat och osäkrat sin publik under generationer. Med teorin och lekfullheten till hjälp har hon brutit ny mark, och hon har fostrat många av dem som driver svenskt teaterliv idag.